fredag 7. september 2012

Uke 4 i Danmark

Den siste uken har tuslet forbi nesten i stillhet. Men bare nesten.

Mandag skjedde ikke mye annet enn skole og fortsette med dukkene. Jeg kom igang med å lage skjelettet til dragevingene, og ble godt fornøyd med resultatet så langt. På bildet ses skissen jeg gjorde først av hvordan jeg ville ha vingene, og ståltråd-skjellettet jeg begynte på. Etterpå satte jeg alt sammen med pap maché så det hele ikke skulle bli for tungt.


Tirsdag gikk også med til skole og læring om forskjellige variasjoner av eventyr og deres betydning. I tillegg forberedte vi oss på tre dager ute i forskjellige barneinstitusjoner. De fleste er der bare noen timer, mens min gruppe er hos en naturbarnehage.

Onsdag var det opp kl 6, møte kl 7 for å gå til toget, så vi rakk å møte i barnehagen kl 8. Barenhagebussen gikk kl 8.30 og kjørte en time til Frederikssund hvor de har en del av et gårdshus sammen med to andre barnehager. Vi var ute hele dagen, unntatt ved måltider, men det var pga veps. Områdene der er store, de har kaniner og høner, en grønnsakshage og bålplass, barna håndterer spikkekniv og sag selv (under oppsyn), de har en forråtnelseskasse der de legger død dyr barna finner slik at de kan se hvordan en død kropp brytes ned. Det er jordhauger og grøfter barna er med på å lage, og standard sandkasse og huske. Nederst på tomta deler de sykkelbane med en av de andre barnehagene. Utenfor tomta kan de, i følge med voksen, gå til en skog med selvbygde trehytter, klatretær, busker og kratt som de kan leke i. Skulle gjerne jobbet der selv!

Kl 14.30 gikk bussen tilbake til København, og ca kl 16 var vi fremme. Da var det bare å ta metro og tog hjem igjen. Lang dag når man drar hjemmefra 7 og ikke er hjemme før 17!

 Starten på en ny hytte. Barna bygger selv.

 Godt brukt klatretre.

 En stor kvisthytte.

 Åkeren mellom barnehagen og skogen.

 En av lekehyttene.

 Sykkelbanen.

 Sandkassen og enda en lekehytte.

 Den lille skoglabyrinten ved sandkassa.

 Forråtnelseskassen. Med hare.

 "Bunkersen" der barna graver og styrer på.

 Bålplassen.

 Hekken rundt grønnsakshagen.

 Porten i hekken.

 Urtekasser utenfor dyrehuset.

 Kaninen i den hiterste innhegningen, hønene helt til høyre.

 En av de faste beboerne.

Utespiseplassen.

Innendørs er de ikke så ofte, men de har samlinger av diverse ting barna har funnet - dyr, ting i fjæra. Fjære-funnene lå oppi et nett spent oppunder taket, mens dyrene på glass og sprit kunne barna ta frem og undersøke som de ville. Selvsagt ikke åpne spritglassene... Og de utstoppede dyrene kunne de også klappe og kjenne på. Grevlingen hadde de funnet på tur, men den var så skadet at Dyreambulansen måtte avlive den. Men de fikk lov til å få grevlingen, så de fikk den stoppet ut. Så nå står den der på tre bein og har fått navnet Magnus...

 Dyrekroken

 Dyr på spritglass...

 ...og dyr i undersøkelsesbokser.

 Diverse knokler og ben.

 Rådyrskinn donert av jegerforeldre.

 Titteskap.

Reven jeg ikke husker navet på.

Torsdag ble det tent bål på bålplassen, og pinner ble saget og spikket. Ellers så var det sykkelbanen som var største stasen for dagen. 

Fredag ble det ingen tur i barnehagen for min del. En real forkjølelse slo meg helt ut, men med tanke på at vi hadde dobbelt så lange dager som de andre gruppene, og at jeg kjenner til naturbarnehager fra før (noe de to andre jentene på gruppa aldri hadde vært borti før), så hadde jeg ikke dårlig samvittighet for å være borte heller. Dessuten - vi har fått lov til å komme tilbake en av de siste dagene vi er her, så vi skal jo dit en dag til! Så nå pleies forkjølelsen med mase varm drikke og smertestillende. For jeg vil ikke være sjuk! Og da er det best å bli frisk. Uansett, det har vært en utrolig spennende halvdel av den siste uka. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen eller kommentar, setter pris på å høre fra alle!