mandag 19. april 2010

Bevinget pasient

I barnehagen tar vi alltid en utesjekk før vi slipper ungene "løs". Imorges kom en kollega inn til meg på avdelingen og lurte på hva kun skulle gjøre, hun hadde funnet en skadet fugl ute. Da jeg spurte om hva slags fugl og hva slags skade, sa hun at det så ut som en hauk med skadet vinge. Jeg ble med ut, og fikk sett litt på den, den kunne fint løpe, og vingene lå greit inntil kroppen, men den klarte ikke fly. Vi ringte både Viltnemda (de kunne hente den, men den ville bli avlivet) og Fuglehjelpen (litt vanskelige å få engasjert først, men de sa til slutt de skulle hente den). Jeg ringte gamle kollegaer på dyreklinikken, og sendte medling til både Trude Mostue og Kari Lutro (ja, har jobbet med dem begge). Kari er kjempeflink med fugl, og sa det beste var at Fuglehjelpen hentet den siden de har fasiliteter til villfugl. Å ta inn en vill fugl sammen med tam fugl er ikke en god idè med tanke på sykdommer.


Etterhvert ringte jeg Fuglehjelpen igjen. De har hatt en travel dag og fikk ikke sjansen til å hente den før stengetid. Så jeg tok den med meg hjem og plasserte den i et stort bur sammen med mat og vann. Jeg har erfaring med fugl fra min tid som dyrepleier, og tenkte den ville ha det bedre hos oss enn å sitte i en pappeske i boden over natten... Så Fuglehjelpen kommer og henter den imorgen. Min kjære har vært så snill å få tak i kyllinglår - og Meny var så snill å gi oss en pakke!


Så nå sitter fuglen og kikker mest, maten har den ikke rørt, men den sitter ikke lenger under pappesken som den fikk med seg inn i buret. Den følger med oss, og sitter heller der vi ikke har dekket til buret enn under der den kan gjemme seg. For å unngå å stresse den alt for mye, så venter vi litt med å flytte den inn på soverommet hvor den vil få være helt alene. Fuglen er nok en våk eller falk av noen type, men det er vanskelig å finne ut helt hva. Hais har sittet lenge på nett for å prøve å finne ut arten. Både Kari og jeg gjettet på hønsehauk først, med tanke på fargemønster og det at den ikke har fjær nedover bena (som falken ofte har), men den er for liten til det. Den er ca 10 cm høy når den sitter vanlig. Så nå sitter vi og funderer på hva i all verden det er vi har her. Tar gjerne imot forslag! Det er vanskelig å få tatt et skikkelig bilde av den, for vi vil ikke bruke blits og heller ikke åpne buret for mye. Men den er utrolig flott!

3 kommentarer:

  1. Så flott at du sørger for hjelp til fuglen.
    Ser veødig nysgjerig ut der den sitter.
    Kan desverre ikke hjelpe deg når det gjelder type fugl.
    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  2. Dette burde du poste på fugleforum.no :)

    SvarSlett
  3. Postet en link på fugleforumet. :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en hilsen eller kommentar, setter pris på å høre fra alle!