lørdag 23. mars 2013

Påsketur!

Da er man jaggu meg på langtur denne påsken! Igår ble jeg henta fra praksisplassen på Lysaker av mine kjære foreldre, og vi reiste strake veien til Gøteborg for å ta Kiel-ferga derfra. Imorres dro vi fra Kiel og reiste hele lange veien ned til Beaune, Frankrike. Litt av en tur! I nybilen til far gikk jo det greit, selv om jeg føler meg noe beklemt mellom bagger og puter i baksetet... Men da var det ikke noe problem å legge seg ned og sove når jeg trengte det. Er så mye duppetitter og funksjoner i den Audien at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang!

Og turen idag? 100 mil! Da var det godt å komme frem, ta inn på hotell og dra ut i gamlebyen og spise. Restaurant Dame Tartine var et lite og veldig hyggelig sted. Servitrisen vår kunne ikke mye engelsk, og vi kunne ikke såååå mye fransk, så det gikk på "frangelsk" og fakter for å få frem det vi mente. maten var fantastisk, og jeg smakte franske snegler for første gang - namme! Servitrisen fikk toppkarakter fra oss når det kom til innelvelse og fremførelse av beskrivelser - hun var rett og slett fantastisk herlig!

Det gamle hospitalet 

En herlig bygning vis a vis hospitalet 

Hagen til Rampert - les jardin de rampert (??)

Et lite hotell like ved der vi spiste 

Herlig bygning med Interflora... 

Min forrett: rå laks med salat. Ma & Pa: snegler. Alt var namme! 

Hovedrett: Lammekotelett med rødvinssaus. Nom! 

Det var en ostedessert som jeg glemte å ta bilde av, og denne som var heeeelt himmelsk! 

Hotellet vi endte opp på ble Mercure Hotel, med familierom - dobbeltseng og soffaseng. Jeg var noe skeptisk, sist jeg lå på en sovesoffa på hotell, sov jeg ikke fordi madrassen var tjukk som ei potetlefse og jeg kjente hver springfjær... Denne gangen kan jeg nyte en liten dobbeltseng med gode puter og herlig dyne.

Imorra er det en ca 5 timers tur videre ned til Les Arces der feriehuset til Ma og Pa er. Vi skal overta på mandag - da blir det vasking og etterhvert møblering. Heldigvis får vi bo en stund hos en vi kjenner ikke så langt unna. Så får vi se hvor fort vi får senger og soffa og alt det der. Og vi tok med Ikea-katalog hjemmefra - etter tips om at den franske er omtrent umulig å forstå...

Så er det bare å håpe på at det kanskje blir litt badevær så vi får prøvd saltvannsbassenget der. Tvilsomt, men det er jo lov å håpe. Så får jeg se når jeg får blogget neste gang, siden jeg ikke har noen aning om når jeg får tak i wi-fi neste gang.

Så jeg benytter sjansen nå til å ønske alle en riktig god påske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen eller kommentar, setter pris på å høre fra alle!